Miten erottua sosiaalisessa mediassa


Yrityksille ja yhteisöille mainostetaan sosiaalista mediaa markkinoinnin ykkösvälineenä. Sosiaalisen median merkitys voi olla suurikin, mutta on syytä huomioida sen hektisyys. Sosiaalisessa mediassa tapahtuu jatkuvasti jotain ja siellä oman viestin näkyminen vaatii ponnisteluja ja aktiivista toimintaa.

Facebook, Google+, Twitter, YouTube sekä muut somen valtaväylät muuttuvat jatkuvasti. Muutosta aiheuttaa paitsi itse alustojen muuttuminen myös käyttäjien toiminnan muuttuminen. Aktiivisella somen seurannalla pystyy reagoimaan muutokseen, mutta se voi myös ohjata vinoon markkinoinissa.

Sosiaalisen median muutoksesta ja realismista kertoo esimerkiksi oheinen näkymä, johon on kerätty yleisimmät somen palvelut ja niissä tapahtuvat muutokset.


Click the animation to open the full version (via PennyStocks.la).

Lyhyessä ajassa koko somen kentässä tapahtuu miljoonia muutoksia sekunnissa. Markkinoinnissa ongelmana on erottua noiden tapahtumien joukosta ja jäädä käyttäjän mieleen edes 3 sekunniksi, jolloin kiinnostus esitettyyn asiaan ehtii herätä.

Oikein kohdennettuna ja oikea-aikaisena somen markkinointi on todella tehokas ja edullinen.